Samen op weg gaan, dat is ons gebed! - Reisverslag uit Holešov, Tsjechische Republiek van Holesov - WaarBenJij.nu Samen op weg gaan, dat is ons gebed! - Reisverslag uit Holešov, Tsjechische Republiek van Holesov - WaarBenJij.nu

Samen op weg gaan, dat is ons gebed!

Door: Mathilda van Triest-Cozijnsen

30 Juli 2016 | Tsjechische Republiek, Holešov

Vrijdag……
Weer een nieuwe dag met nieuwe kansen om ons in te zetten. We blijven allemaal erg gemotiveerd, vooral ook omdat we zien hóeveel werk er nog verzet kan en moet worden en hoe enorm dankbaar Mylan en Daniéla zijn voor het werk dat we met elkaar doen.
De kinderen en tieners zitten zonder mopperen elke dag op tijd aan het ontbijt en om 8 uur bij de groepsopening van de dag. Dat is best een pluim waard, want in je vakantie om 7 uur opstaan elke ochtend, is toch bijzonder.
Na het ontbijt gaan we lekker zingen met elkaar…. Yaël zingt de sterren van de hemel (het is hier overigens steeds heerlijk warm weer) en Elvira speelt luchtgitaar en geeft ware solo’s weg. Het lijkt bijna alsof er een heuze band is meegereisd. Maar in werkelijkheid zingen we mee met Youtube en komt het geluid ervan uit een boxje wat ons voor het nummer eerst luidkeels de advertenties laat horen …van Gilette scheermesjes bijvoorbeeld …
We stappen weer in elkaars auto’s en gaan allemaal met frisse moed weer aan de slag. Rebekka bikkelen samen met Mathilda en Jan de bakstenen uit de muur. Een gewelddadig klusje waarbij zowel met drilboren als met hamer en bijtel de stenen eruit worden geslagen. Het zorgt voor een enorme stofbende en we zijn blij dat we de dag ervoor een stofscherm geplaatst hebben. Want waar we bezig zijn is ook de open verbinding met het huis van Milan en Daniéla en de plek zelf is in de kerkzaal…. Waar gisteravond ook door Daniéla zumba werd gegeven… bijzondere ‘domineesvrouw’….mooi hoe deze mensen op allerlei manieren verbinding hebben en zoeken met het dorp… maar het betekent wel dat we elke dag al het puin en stof netjes op moeten ruimen om de zaal en opgang te laten blijven functioneren. Maar vele handen maken licht werk.
Elly verzamelt met de kinderen allerhande klusjes…. Dat doet ze met veel liefde…
De anderen zijn op hun ‘vaste post’ aan het werk.
Wat opvalt is dat de plek waar we werken zo’n enorme ontmoetingsplek is voor de vele mensen uit de omgeving…het is echt een heerlijke plek om te zijn….Daniéla en haar team serveren veel méér dan koffie, de aandacht, het luisterend oor en de woorden van liefde waarmee ze iedereen van dienst zijn, zijn voelbaar. We ervaren allemaal dat het echt een plek is waar God aanwezig is, waar liefde ervaren wordt door de mensen die er komen…
Er wordt deze dag weer echt gebuffeld. Het is de laatste dag voor het weekend en allemaal voelen we dat we er nog even flink tegenaan moeten. Mooi moment is als de nieuwe opening voor de dorp er helemaal is en Mylan en Daniéla er met hun tweetjes als eerste door mogen. We bidden dat er ook geestelijk ‘nieuwe deuren geopend mogen worden’ en dat God deze zal zegenen. Ze stralen helemaal met zn tweetjes als ze erdoor heen lopen (zie foto).
Ook bijzonder detail is dat deze voorganger een werkelijk levendige wapenuitrusting op zn trap heeft staan. Ik heb nog nooit eerder een dominee/voorganger ontmoet, die Efeze 6 zo letterlijk nam.
Aan het eind van de klusdag, mogen de jonge kids dan ook allemaal even kennismaken met 1 van de onderdelen. Wonderlijke zolder heeft deze voorganger! Josepha blijkt – gekleed in girly look – toch het meeste schiettalent, ze raakt alle blikjes in een paar schoten.
’s Middags na het eten mogen de grote mannen met tieners in het bos gaan airsoften met twee teams. Mylan neemt ook Tsjechische tegenspelers mee. De tieners genieten en de vaders genieten mee.
’s Avonds ontvangen we Hanka de eigenaresse van het huis waar we slapen. Met elkaar hebben we een geschenkdoos gevuld met allerhande typisch Nederlandse lekkernijen. Wat zijn we deze vrouw enorm dankbaar voor deze mooie thuisbasis, die voor zoveel rust zorgt voor alle gezinnen. Ze verteld dat ze borden en bestek verzameld heeft bij ouders en schoonouders, om verzekerd te zijn van voldoende eetgerei. Ze heeft ook de meeste kasten leeggehaald, zodat wij ze kunnen gebruiken. Ongelofelijk, we blijven stil van dit enorme gastvrije gebaar. We bidden en zingen voor haar en zegenen dit echtpaar met de liefde van God.
Het airsoft-team neemt het ervan en geniet lekker met elkaar van een pizza…. Ze komen met leuke foto’s en verhalen thuis….. Het is deze harde werkers van harte gegund.
Morgen hebben we allemaal een vrije dag waar we naar uitzien. Sommigen gaan naar de grotten, anderen bezoeken een stadje en nog zoveel anderen weten het nog niet. Maar genieten gaan we allemaal van een heerlijk dagje rust.
De eerste week zit erop! We zijn een leuk team. Totaal verschillende gezinnen, met evenzoveel verschillende kinderen, die met elkaar een heerlijk team zijn gebleken. Er is ruimte voor ieders talent en allemaal hebben we deze week ons steentje bijgedragen. ‘Dank U God, dat U ons wilt gebruiken voor dit mooie project van Mylan en Daniéla!’

• 31 Juli 2016 - 16:03

Anja:

Hoi hoi lieve allemaal, watgeweldig om te zien en lezen hoe jullie in de opdracht van liefde voor broeders en zusters in de praktijk brengen! Voor ons is jullie verslag verrassend, boeiend en aanstekelijk ; ik maak hieruit op dat jullie dubbel opbouwen en opgebouwd worden! HEERlijk! Wij houden van jullie en zegenen jullie van harte met overvloedige liefde en toewijding, GJ & A

• 31 Juli 2016 - 22:43

Gerda:

Leuk om jullie blog te lezen. Tof dat jullie een zegen voor elkaar en voor de mensen daar mogen zijn.