Volop aan de bak - Reisverslag uit Holešov, Tsjechische Republiek van Holesov - WaarBenJij.nu Volop aan de bak - Reisverslag uit Holešov, Tsjechische Republiek van Holesov - WaarBenJij.nu

Volop aan de bak

Door: Mathilda van Triest-Cozijnsen

29 Juli 2016 | Tsjechische Republiek, Holešov

Donderdag 28 juli

We ontbijten elke dag met overheerlijke bolletjes van de Tesco…. Ook al zo’n luxe waar we van genieten en die we niet direct verwacht hadden. Na het ontbijt gaan we voor elkaar mooie complimenten opschrijven op een blaadje…. Het wordt een kleurrijke verzameling van complimenten en tekeningen en zelfs sommige partners grijpen de kans om hun ega even in het zonnetje te zetten op papier.
Het nodige gereedschap wordt weer verzameld en de werkkleding wordt uit de koffers gevist (of van de waslijn)… en elk kind duikt in een andermans auto. Het is nog een wonder dat we elke keer met de hele groep aankomen met al die spontane gezinswisselingen ……
Wat ook nog het vermelden waard is, is dat er elke dag twee deugdzame huisvrouwen thuisblijven om het hele huis puik te houden (sommigen van ons hebben in geen tijhijden zoveel schoongemaakt als in de afgelopen dagen) en om elke keer weer een kostelijke maaltijd voor 23 man te bereiden.
Vandaag wordt er in de kerkzaal een nieuwe deur gemaakt…daarvoor moet eerst een drielaags bakstenen muur weggebikkeld worden. Jan, Mathilda en René zijn vandaag de bikkels…De tieners bikkelen gedwee door met de vloer in het ‘opvanghuisje’…..en ik kan je vertellen:déze tieners werken als ’n dolle, onder Arjen’s leiding. Twee vrouwen gaan het huis in Milan en Daniéla opruimen. Deze mensen geven al hun tijd aan anderen en daardoor komt hun eigen plekje op de laatste plaats. Daarom hebben we Daniéla gevraagd of we ook voor haar in huis wat kunnen betekenen. Marieke en Rosaly gaan aan de opruim…
Yael en Elvira spelen saampies ‘winkeltje’ in de garagewinkel……..een sterk duo die twee trouwens!
Menno en Frits gaan verder om van de oneindig dikke oude balken enigszins toonbare balken te maken voor de veranda. De kinderen helpen bij de ijsverkoop (leuk detail dat als er 1 mislukt, ze hem zelf op mogen eten…mjammie), maken de tafels en stoelen van het terras schoon en Efraïm blijkt een ware tuinman en knipt de heg. Wat bijzonder dat we stuk voor stuk ons in kunnen zetten voor deze gemeenschap!
De pauzes zijn adempauzes waarin we elkaar even bevragen hoe het gaat, en waarin we genieten van fruit en koffie en…ja hoe kan het ook anders… de kids van een ijsje..!
’s Middags eten we thuis van een heerlijke pastamaaltijd met vis die Elly met liefde heeft bereid. En na het eten gaan de mannen nog weer aan het werk, terwijl de moeders hun vleugels uitslaan bij het meertje, terwijl hun kuikens zich vermaken in het water…..

's Avonds als de jonge kids slapen, maken we meestal een lekker kampvuurtje waar we nog lekker een boom opzetten met elkaar.... Slaap lekker!!